ryoko suzuki

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The”Bind”series expresses my inner-self:a grown-up who has left the world introduced by her parents and other adults. Acquiring my own thinking and being,”Bind”shows a woman who has to deal with her female sexuality. In this work series, I bound myself with pigskin, which had been soaked in my blood as a symbol of womanhood. I was feeling and thinking about my life-in which I had transformed from a child who just believed what adults provided- leading it my very own way, as a woman, while wrapping my eyes, nose, mouth, and ears with pigskin. In this way, the”Bind”series are recordings of actions reflecting these considerations.

私は、子供時代、大人が子供用に作り上げた虚構の世界に、強烈な嘘くささを感じていましたが、女性として思春期に入ると、今度は周囲の期待通りに女の役割を演じ始めている自分に気がつきました。本当の自分を探す必要にかられて出来たのが、このときの顔を主題とした一連の作品です。Bindは自分自身を幼児体験の象徴の豚の皮に、女としての性の象徴である血液を浸して、縛り上げています。縛り上げる事でそれまでの自分と向かい合い、確かにそこにある「私のものとしての私」を取り戻したかったのです。
両親や大人たちに与えられた世界から離れ、自分の考えを獲得した大人の面と、女性というセクシャリティーに折り合いを付けなければならない女性の面です。自分の目、鼻、口、耳を豚の皮で塞ぎながら、大人の与える物をただ受け取る子ども時代から、自分の人生を歩く女性に変化を遂げた、私の人生について感じ、考えた記録がBindという作品です。

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My ANIKORA series is acting in front of social background, of a growing trend in Japan, known as “aikora”: it is about Japanese men’s desire to see their favorite pop or movie stars in pin-up or nude poses.The ANIKORA series ironizes such masculine desire. The figures featured in these works have almost nude bodies of an exaggerated perfection, like all anime characters. But by exchanging the original face of these virtual identities with my own, real face, I am showing a critical, human position about a (globally) increasing indifference towards some of our desires, leading to a situation of external control.

 アニコラシリーズは、日本の美少女アニメーションキャラクターの体に、私の顔をコラージュしています。この手法はアイドルの顔を、裸の女性にコラージュするアイドルコラージュ(アイコラ)から着想を得ました。アニメのキャラクターにコラージュするので「アイコラ」です。今や日本の文化の一端を担うアニメですが、美少女キャラクターの姿は、男性の欲望を反映しています。しかし、生身の人間くささを感じる要素は消し去られています。架空の世界で消費された欲望は、どこへ向かって行くのでしょうか。その欲望は、本当に自分の欲望なのでしょうか。
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 No one could give a quick answer to a fundamental question of an existence of human beings of “what I am”.
Do we understand in the sense of word what we are in the first place. I wonder if the question of “what I am” would raise you a question of who ask whom. The definition of myself of what I am would enable me to face each other at first. Until present-day, we never have the times of necessity of importance for relationship with others.
For that purpose, first of all, we need to think of “what I am”.

 「私とは何か」という人間存在の根源的問いに対して、直ぐに答えが出るひとはいないと思う。そもそも私が誰であるのか、という事を我々は本当の意味で理解しているのだろうか?私とは何かという問いも、誰が誰に問うているのか?私をわたしであると定義する事によって、初めてあなたとも向かい合う事が可能になる。現代ほど、他者との関わりを大切にする必然にとらわれた時代はないであろう。その為には、まず「私は」何であるかを考える必要がある。

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The Masturbation series uses my face as the image subject.
The reason I used myself as a subject is, I felt that since the face is the most expressive part of my body, it could serve as the entrance to communication between myself and society.
My face, which is this entrance to repeating aspects of memory, pain, restoration brought to the present, is recording these moments in a photographic form, showing my vulnerability. Working my way to my inner self in this manner, is a condition which i, as an artist, accept. I even transformed myself, and literally eliminated some points that could be used to recognize me.
For me, “silicone” acts as a second skin. The texture of my skin was imprinted on the surface of the semi-transparent silicone, looking like the remains of layer upon layer of sloughed- off skin.
While all my faces represent a single self in a passage of time from past to present, a ‘me’ with two faces (= skins) is portrayed.
Covering the past with the present, the flow of time is locked in some secret room. In this way, the imprinting, erasing, locking up, and disclosing themselves become part of a kind act of masturbation.
Masturbationという作品は自分自身を被写体としております。
自らを被写体としたのは、一番身近である表象としての顔が、私と他者(社会)とのコミュニケーションの入り口ではないだろうかと感じているからです。言葉から始まるコミュニケーションではなく、他者と初めて会ったときに抱く印象やフィーリングといった曖昧な感覚的要素が、相手を判断する一つのきっかけになり得ます。この入り口である自らの顔に、記憶、苦痛、修復、時間などを二重に重ねながら、写真に記録し、さらにその姿を自らの手によって他者にさらけだしています。曖昧な表象である顔に手を加え、自らを変形させ、私が私と認識されるいくつかの要素を消し去る事で、何が残されるのかその感覚に触れたかったのです。
作品「masturbation」には、一人の自分でありながら、過去から現在への時間の流れとともに、二つの顔=皮膚を持った私が写っています。過去を現在にかぶせ、時間の流れを写真と言う密室に閉じ込める。この刷り取り、消し去り、閉じ込め、さらけ出す、という行為そのものが「masturbation」の主題になっています。

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